DOGOTERAPIA

Pies jest świetnym słuchaczem i nauczycielem, ponieważ nie ocenia, a obdarza zaufaniem i bliskością. Kontakt ze zwierzęciem może nauczyć nas cierpliwości, zwiększać pewność siebie i samoocenę, redukować stres, napięcia czy lęk. Czworonogi stanowią świetne wsparcie, pozwalają nam, a w szczególności dzieciom na zwierzanie się z swoich kłopotów, trudności, ale także z każdych osiągniętych sukcesów. Psy wpływają uspokajająco na ludzi. Badania udowadniają, że zwierzęta są aktywatorami hormonu oksytocyny, który wydziela się pod wpływem głaskania, dotykania. Hormon ten redukuje stres i działa przeciwlękowo. Odpowiada on za wzrost i procesy rekonwalescencji organizmu.

Czego tu się nauczysz?

Zajęcia pomogą w zrozumieniu jak psy postrzegają nasz świat i jak z nimi się komunikować np. jak odpowiednio witać się z czworonogiem. Zajęcia mają na celu poprawiać sensorykę czuciową, zwiększać zasób słownictwa (także w języku angielskim), usprawniać zręczność, spostrzegawczość oraz rozwój ogólny. Przeprowadzane ćwiczenia i obecność psa będą wpływały stymulująco na organizm zarówno w sferze psychicznej jak i fizycznej. Poruszana również będzie edukacja na tematy ogólne jak i związane ze zwierzętami.

Dla kogo są zajęcia z dogoterapii?

Są one skierowane do każdej osoby, która lubi kontakt z psem i nie przejawia wobec niego agresji. Osoby z silnym uczuleniem na sierść lub ślinę psa nie powinny brać udziału w zajęciach, bez konsultacji z lekarzem. W przypadku osób u których jest niska motywacja, małe skupienie podczas zajęć, nie są widoczne dotychczasowe postępy w terapii, występuje niechęć do współpracy z terapeutą, zajęcia z dogoterapii mogą być świetną alternatywą.

Zajęcia mogą mieć charakter indywidualny bądź grupowy (do maks. 10 osób). Czas trwania zajęć waha się w przedziale 45-60 minut. Część ćwiczeń jest przeprowadzana w bezpośrednim kontakcie z psem, a część w obecności psa, który odpoczywa na kocyku.

Program zajęć grupowych:

  1. Jak witać się z psem i rozumieć jego sygnały. Przedstawienie akcesoriów związanych z psami. Poznanie różnych ras psów i miejsc, gdzie pracują.
  2. Zajęcia sensoryczne. Poznanie różnych faktur, kształtów i kolorów. Ścieżki sensoryczne.
  3. Zajęcia poprawiające zręczność, percepcję czy równowagę.
  4. Aktywne liczenie z wykorzystaniem aportu psa i pomocy edukacyjnych.
  5. Zajęcia manualne, plastyczne.
  6. Zajęcia poprawiające koncentrację.
  7. Zajęcia na koordynację ruchową np. budowanie toru przeszkód dla psa.

Program zajęć może być modyfikowany i dostosowywany na życzenie grupy.

Zajęcia indywidualne będą dobierane pod kątem pacjenta do osiągnięcia celi ogólnych:

  • Doskonalenie percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo- ruchowej
  • Ćwiczenia koncentracji uwagi
  • Usprawnianie percepcji słuchowej
  • Orientacja przestrzenna
  • Rozwój mowy i myślenia
  • Usprawnianie ruchowe i psychoruchowe motoryki dużej (postawa, lokomocja, koordynacja ruchów)
  • Usprawnianie ruchowe i psychoruchowe motoryki małej (koordynacja ruchów rąk, koordynacja wzrokowo- ruchowa, manipulacja)
  • Ćwiczenia rozwijające samodzielność